Srdečně jsou zváni všichni občané města, a především majitelé a provozovatelé objektů v městské památkové zóně, ve kterých se nachází obchody a provozovny.
Veronika Rút se dlouhodobě zabývá vizuálním smogem českých měst a vytváří pro ně strategie, jak kultivovat veřejný prostor, aby se ve městě lidem lépe žilo a orientovalo.
„Většina lidí si pod pojmem „reklama ve městě“ vybaví banner, billboard nebo firemní nápis. Tento manuál se týká pouze malé části problému – reklam provozoven, tedy reklamních nosičů blízko místa, kde přímo probíhá prodej nebo je poskytována služba,“ uvedla Veronika Rút.
Manuál obsahuje návody, příklady a ukázky řešení firemních nápisů na průčelí domů, polepů výloh, výstrčí na domech, menu nabídky, reklamy volně stojící ve veřejném prostoru tzv. áčka a částečně se dotýká i problematiky nových restauračních předzahrádek a kiosků. Návodný popis obsahuje vhodná a nevhodná řešení, mezi kterými je velké pole pro kreativitu.
Dokument shrnuje a popisuje platné předpisy a může přispět k tomu, aby reklama byla rychleji schválena v případech, kdy je nutné opatřit si povolení.
„Předpokládáme, že se manuál stane užitečnou příručkou nejen pro majitele a provozovatele budov na území památkové zóny a přispěje tak ke kultivaci našeho města a snížení vizuálního smogu,“ řekl místostarosta Martin Krejza.
Vizuální smog vytváří množství subjektů, které ve veřejném prostoru mají své zájmy a mnohdy mají problém se vzájemně domluvit. Manuál může sehrát klíčovou roli ve společné vizi a komunikaci. „Manuál je návodný dokument pro aktéry ve veřejném prostoru. Vytvořil doporučení, jak označovat výlohy provozoven a celkově provozovny, protože aktéři mají různý názor na to, jak by jejich reklama měla vypadat, a z toho vzniká velký chaos,“ řekl městský architekt Jakub Chobotský.
Kultivovaný prostor, o který někdo pečuje, je méně náchylný k vandalismu a dává signál, že je bezpečný. „Lidé mají větší chuť se v kultivovaném prostoru častěji setkávat a využívat ho, což považuji rovněž za klíčové,“ řekl městský architekt.
Manuál obsahuje příklady dobré i nevhodné praxe. „Některé vysokomýtské provozovny z hlediska reklamy zapadají spíše do oblasti reklamního smogu, protože jejich reklama je neadekvátně agresívní. Tato agresivita je způsobena více faktory, od přehnané barevnosti, velikosti písma, velikosti výstrčí a podobně. Na druhou stranu řada provozoven ve Vysokém Mýtě kvalitu reklamy v souladu s manuálem má už dnes a můžeme je dávat za vzor,“ řekl Jakub Chobotský.