„Tady jsme se na radnici ve Vysokém Mýtě potkali s panem hejtmanem potřetí a máme základní dohodu v tom, že Pardubický kraj bude investici připravovat a státní rozpočet a Státní fond dopravní infrastruktury tu investici významně podpoří,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Takzvaný severozápadní obchvat Vysokého Mýta má klíčový význam pro budoucí dopravní situaci ve městě, především po dokončení dálnice D35.
„Je to stavba, která zahrnovala původně i obchvat Chocně. Máme to rozdělené na tři etapy s tím, že nejblíže realizaci je první a druhá etapa. Přemosťuje Loučnou a zároveň také železniční koridor a napojuje se na stávající II/312, což je krajská komunikace,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
„Nyní máme kompletní projektovou dokumentaci k územnímu řízení a v řízení je vydání územního rozhodnutí o umístění stavby pro první a druhou etapu. Souběžně probíhá zpracování zadávací dokumentace na výběr dodavatele na záchranný archeologický výzkum, aby mohl být zahájen neprodleně po vydání územního rozhodnutí. Stejně tak přichází na řadu i výkupy pozemků. Projektová dokumentace ve stupni dokumentace pro stavební povolení na první a druhou etapu je také k dispozici,“ shrnul aktuální stav příprav náměstek hejtmana Ladislav Valtr.
Celkové náklady v tomto úseku podle aktuálních odhadů dosahují 900 milionů korun. „Počítáme s tím, že financování by se mělo odehrávat v poměru 3:1. Tedy větší podíl státu a významný podíl Pardubického kraje,“ řekl ministr Martin Kupka. „Jde o to, že se musí schválit usnesení vlády ohledně financování, dostat finanční prostředky do střednědobého výhledu Státního fondu dopravní infrastruktury, a poté můžeme začít realizovat. My předpokládáme v roce 2026 záchranný archeologický průzkum, v letech 2027 a 2028 realizaci s možnou fakturací až do roku 2029. Pardubický kraj se zavázal částkou 200 milionů korun z vlastního zdrojů a zbývající prostředky by měly být využity ještě ze stávajícího memoranda, které bylo uzavřeno v minulosti,“ řekl hejtman.
Město má již připravené studie na zklidnění dopravy v širším centru. Plánuje vyvýšené přechody či zpomalovací křižovatky, ty ale bez vybudovaného severozápadního obchvatu zatím nelze realizovat. „Severní obchvat města je hned po dokončení dálnice nejvýznamnější dopravní stavbou, na jejíž realizaci a dokončení docela netrpělivě čekáme, protože až se dálnice dokončí, všechna doprava, která z Vysokého Mýta povede na sever Pardubického kraje, tak bude projíždět kolem centra města na křižovatce u Donocyklu, dole u Karosy a dál směrem na Choceň. Dá se předpokládat, že až dálnice bude hotová do Vysokého Mýta, tak intenzita ještě stoupne. Dnes se mluví už o nějakých šesti tisících vozidlech za den,“ řekl starosta František Jiraský.
Po jednání na radnici následoval kontrolní den přímo na budovaném úseku dálnice D35 u Džbánova. „Tohle je důležitá pozitivní zpráva nejenom pro všechny, kteří bydlí ve Vysokém Mýtě, ale také pro všechny, kteří současnou silnici I/35 využívají, protože se podařilo urychlit harmonogram výstavby obchvatu Vysokého Mýta, šestikilometrového úseku dálnice D35, který bude zprovozněný před koncem letošního roku, před vánočními svátky. Vysokému Mýtu se významně uleví a pevně doufám, že další napojování postupně dokončovaných úseků bude zároveň znamenat obrovskou úlevu jak pro Pardubický kraj, tak i pro celou Českou republiku,“ řekl ministr Martin Kupka.
Videoreportáž Stát podpoří přivaděč na D35 u Vysokého Mýta. Stavba začne v roce 2027
Foto Luboš Kozel