„Po desítkách let aktivní tvorby zůstává Jaromír Krosch specifickým malířským samotářem z venkova, vrženým mimo velkoměstský okruh profesionálních umělců. Zarputile se drží z dosahu veřejného zájmu i médií. Dostat se, byť jen na okraj proudu výtvarně společenských aktivit, ho neláká,“ píše se v katalogu, který mapuje autorovu tvorbu z let 2008 až 2023.
Jaromír Krosch, rodák z Ústí nad Orlicí, nemá formální výtvarné vzdělání. Po vyučení soustružníkem se usadil v Chocni, kde založil rodinu. Od mládí jej to však táhlo k malířskému stojanu. Část života strávil v Praze, kde se učil od kolegů profesionálů. Například od Miloslava Pecháčka, po němž přebral ateliér. Kroschovo dílo od počátku přirozeně reflektuje evropské expresionisty první poloviny 20. století a jejich následovníky.
Podstatnou část prací tvoří oleje či akryly na plátně nebo na desce, v menších formátech pak různé techniky na papíře (oleje, akryly, tuše, akvarely, koláže či jejich kombinace). Dlouhodobý zájem autora o figuru je patrný na první pohled. Vedle figurálních motivů se v posledním čase vrací také ke krajině. Oboje zjednodušuje až k primitivní znakovosti bez detailů, u figur klade důraz na výraz obličeje nebo pózu, u krajin pak na barevnou plochu.
Tématem jeho obrazů jsou běžné denní situace, jak napovídají i samotné názvy obrazů – Rozhovor, Ulice, Svatební kytice, Sedící žena, Koupání… Jaromír Krosch tvoří ve svém venkovském ateliéru v Plchůvkách nedaleko Chocně a je členem sdružení Triangl – malíři Vysokomýtska a Unie výtvarných umělců Hradec Králové. Kromě malování a kreslení píše také poezii. Vydal dvě básnické sbírky a několik jich také ilustroval.
Iveta Danko, kurátorka MG
